Barista Cup 2013

BaristaCup1 / ©LEX 2013

Sverige har fått en ny baristamästare och han heter Oskar Alvérus! Han vann välförtjänt titeln vid årets Svenska Espressomästerskap, som ägde rum igår på Fotografiska. Han var den av de fyra finalisterna som domarna – obestridligt! – ansåg fullgjorde de tre tävlingsgrenarna bäst; att under 15 minuter presentera, tillreda och servera en espresso, cappuccino samt en egenkomponerad signaturdrink, med kaffeinnehåll givetvis.

BaristaCup3 / © LEX 2013

Kafferåvaran är förstås mycket viktig i sammanhanget. Vinnaren nöjde sig inte – som övriga tävlande – med att ha med sig en sort. Han ställde sig på scenen med två förberedda kvarnar med olika kaffe och lät domarna att välja vilken böna de ville döma! Följaktligen måste han ha övat in två olika rutiner. Stabilt!

Smakdomarna valde Cerro Azul, ett tvättat kaffe av den exklusiva underarten Geisha från Colombia. Och ur detta kaffe pressade baristan Oskar, enligt samma domare, ut landets godaste espresso och cappuccino.

BaristaCup4 / © LEX 2013BaristaCup5 / © LEX 2013

En av årets kaffetrender(?): Smakdomarna anmodades (av flera av de tävlande) att lukta i tomma glas!

En av årets kaffetrender(?): Att smakdomarna anmodades (av flera av de tävlande) att lukta på/i tomma glas!

 Oskar Alvérus egenkomponerade kaffedrink kräver en smärre labutrustning…

Oskar Alvérus egenkomponerade kaffedrink kräver en smärre labbutrustning…

Cappuccini på g!

Cappuccini på g!

Till vardags fixar Oskar Alvérus, 30, kaffet på Drop Coffee, en kaffebar med eget kafferosteri vid Mariatorget i Stockholm, som han startade för snart fem år sedan. Mariatorget med omnejd, som väl måste vara något av kaffets epicentrum i stan med Johan & Nyström, Mellqvist, Kaffe med flera att välja på.

Genom sin seger i espresso-SM blir han nu Sveriges representant vid World Barista Cup i Melbourne i maj.

BaristaCup7 / © LEX 2013

Barista Cup, är ett branschevenemang som SCAE, Svenska Specialkaffeföreningen står bakom. Sedan Svensk Mjölk(/Arla) drog sig ur tävlingen, inklusive Beige/Latte Art, och tog sin väl tilltagna (marknadsförings)budget med sig lockar denna årliga kaffehantverkstilldragelse föga medial uppmärksamhet utan angår mest baristor och de företag som har kaffe som verksamhetsområde.

Kaffe(in)fritt

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s