Mellandagskonst V: Fotografiska

Förförisk skönhet, underfundig vardagskomik respektive teknisk perfektion är sammanfattningar för fotograferna Paolo Roversi, Elliott Erwitt respektive Jill Greenberg – de aktuella affischnamnen på Fotografiska.

Roversi10 / © LEX 2103

Som en av vår tids viktigaste modefotografer presenteras Paolo Roversi i sin första stora separatutställning Secrets. Och det finns förvisso ett personligt uttryck över hans drömskt måleriska modebilder, fotografier med en doft av ett odefinierat förflutet. En klassisk, tidlös estetik som har blivit denne 66-årige italienskfödde Parisares signum och som till del härrör ur hans prefererade val av metod och verktyg: befintligt ljus, utan ljusmätare och långa slutartider med den älskade (analoga) storbildsPolaroidkameran.

Roversi15 / © LEX 2013Roversi2 / © LEX 2013Roversi8 / © LEX 2013Roversi6 / © LEX 2013Roversi7 / © LEX 2013Roversi14 / © LEX 2013Roversi5 / © LEX 2013Roversi12 / © LEX 2013Roversi17 / © LEX 2013Roversi3 / © LEX 2013

Vid sidan av det påklädda rymmer Secrets en annan del, betitlad Nudi. En mångfald av porträtt på mycket avklädda, mycket unga kvinnor, ”Musor”, som Roversi kallar sina pubertala Natalior, Evor, Guineveres och Kates m.fl. Vackra, skisslika nakenstudier. Skönhet, om än med objektifierande inslag, som är svårt att bortse ifrån. Detta gör Paolo Roversis stora retrospektiv, över 200 fotografier, till en utställning som lämnar litet av en sunkig bismak. Tyvärr. Så många betagande bilder och så mycket betvingande fotografi. Och samtidigt denna störande sexism.

Roversi13 / © LEX 2013Roversi11 / © LEX 2013

Artist Talk med Paolo Roversi

Artist Talk med Paolo Roversi

Erwitt1 / © LEX 2013

Att Elliott Erwitt, 85 år, är fotovärldens största humorist är inget orimligt antagande. En mästare i konsten att observera, en virtuos på att fånga de vardags­humoristiska ögonblicken i sina svartvita bilder. Han ser detaljer de flesta missar, situationer innan de inträffar och livets absurditeter. Men mitt i skratten dyker det även upp bilder med djupare allvar. Allt registrerat genom sökaren på sin analoga småbildsLeica.

Erwitt4 / © LEX 2013Erwitt3 / © LEX 2013Erwitt2 / © LEX 2013

Utställningen Elliott Erwitt 100+1 visar ett urval om 101 stillbilder från legendarens sex decennier som fotograf. Här finns de ikoniska bilderna man sett gång på gång, fast kanske inte förknippat med Erwitts namn. Han har rest världen runt, framgångsrikt fotograferat presidenter, påvar och filmstjärnor samt alldeles vanliga människor. Och så alla de där hundbilderna förstås, dem som han kanske blivit allra mest känd för.

Erwitt6 / © LEX 2013Erwitt7 / © LEX 2013

En härligt underhållande utställning där man bara går omkring och småler, såväl av igenkännandes glädje som nyhetens dråpliga behag. Missa inte den roliga porträttfilmen I bark at dogs!

I sökarna för andra fotografers aktning - Mäster med sin tuta på käppen.

I sökarna för andra fotografers aktning – Mäster med sin tuta på käppen.

Greenberg5 / © LEX 2013

Djur är även något som Jill Greenberg fotograferar. Inte chihuahor på gatan i svartvitt, men väl hästar, björnar och olika arter av apor i högglansig färg. Inte vilda djur utan djurskådespelare som ”mänskligt” avporträtterats i ateljéns perfekta ljussättning.

Greenberg1 / © LEX 2013Greenberg6 / © LEX 2013Greenberg2 / © LEX 2013Greenberg7 / © LEX 2013Greenberg8 / © LEX 2013

Men det är inte den 46-åriga NY-fotografen och photoshoppande bildmakaren Greenbergs overkliga djurporträtt som fått mest uppmärksamhet utan hennes kontroversiella fotoserie End Times på gråtande barn. Som än idag väcker starka känslor, av olika de slag…

Greenberg3 / © LEX 2013

Barnen fick Jill Greenberg att gråta genom att först ge, och sedan ta tillbaka, godis.

Skriet! Barnen fick Jill Greenberg att gråta genom att först ge, och sedan ta tillbaka, godis.

Ja, man må tycka vad man vill om Jill Greenbergs bilder, men anslående är de onekligen. Ett ironisk statement i tiden? Hötorgskitsch 2.0? Eller ser vi kanske apan i oss?

Mig berör denna utställning dock föga sin tekniska briljans till trots, utan får mig snart att längta (tillbaka) efter ”äkta” fotografi, med mer av substans än en glättad yta. Dylikt finns det ju som ovan sagt gott om i andra rum på Fotografiska!

Paolo Roversi

Paolo Roversi

Paolo Roversi t.o.m. 12 jan. / Jill Greenberg t.o.m. 9 feb. / Elliott Erwitt t.o.m. 2 mars

2 svar till “Mellandagskonst V: Fotografiska

  1. Ping: Fotografiska | LEX Pop-Up

  2. Ping: Gott nytt kinesiskt år! | LEX Pop-Up

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s